Doel van de Rondleiding
Tijdens de wandeling worden de leerlingen actief betrokken bij het ontdekken van kunstwerken in de openbare ruimte door zelf te onderzoeken en samen te reflecteren. Het gaat niet om kennis over een specifiek kunstwerk of kunstenaar, maar om de ervaring en de beleving van de leerlingen.
De leerlingen leren tijdens de rondleiding:
- Informatie verwerven: Ontdekken wat een kunstwerk kan vertellen.
- Informatie beoordelen: Zelf nadenken over de betekenis van een kunstwerk en hun mening vormen.
- Uitdrukken en communiceren: Hun eigen ideeën en gevoelens verwoorden in interactie met de groep.
- Cultureel erfgoed: Kennismaken met kunst in de eigen omgeving en waardering ontwikkelen voor erfgoed.
Opzet van de wandeling
Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:
- Introductie bij elk kunstwerk: De gids geeft een korte inleiding over elk kunstwerk
- Zelf ontdekken: Door vragen te stellen, worden de leerlingen gestimuleerd om te observeren en zelf na te denken over wat ze zien, wat het werk kan voorstellen en wat ze erbij voelen.
- Interactie en beleving: De leerlingen gaan in gesprek met de gids en elkaar om samen erachter te komen wat het werk voorstelt en de wat de onderliggende lagen zijn.
- Gebruik van zintuigen: De leerlingen worden aangemoedigd om meerdere zintuigen te gebruiken, waardoor ze iets leren over gebruikte materialen, materiaalverschillen en structuren.
De gids geeft uitleg waar nodig, maar laat voldoende ruimte voor eigen inbreng van de leerlingen. Zo bepalen zij in zekere mate het tempo van de rondleiding en worden ze actief betrokken bij het leerproces.
Prijs:
€ 70,00 per gids
Exclusief:
Administratiekosten € 5,50 per boeking
Bijzonderheden:
*Duur: 1 ½ uur
*De gids begeleidt maximaal 15 leerlingen
*Per groep van 15 leerlingen dienen er minimaal 2 begeleiders aanwezig te zijn
*Bij last-minute boekingen (binnen 7 werkdagen) worden dubbele administratiekosten in rekening gebracht